6 czerwca 2023, o godz. 11:00 zapraszamy bibliotekarzy, edukatorów, rodziców na spotkanie z Małgorzatą Swędrowską.
Zapisy: tel. 338479810
Często zastanawiamy się jak utrzymać uwagę dziecka na książce? Jak sprawić, by wspólne czytanie przynosiło jak najwięcej korzyści dla jego
rozwoju? I jak samemu zaangażować się w ten codzienny, rodzinny rytuał? To wyzwania, z jakimi mierzy się wielu rodziców, opiekunów, dziadków
czy nauczycieli. Kierując działania skupione wokół Nagrody również do nauczycieli, edukatorów, bibliotekarzy zapraszamy do udziału w warsztatach
czytania wrażeniowego, mającego na celu pozostawienie w dziecku wielu wrażeń, nie tylko tych płynących ze słuchania tekstu i patrzenia na
ilustracje zawarte w książkach, ale i wrażeń płynących z ruchu, gestów, emocji wyrażanych mimiką, a nawet z muzyki i tańca na siedząco! Bo
czytanie wrażeniowe to smakowanie literatury wszystkimi zmysłami. Oprócz czytania dorosły zaprasza dziecko do dopowiadania wyrazów,
pokazywania emocji, które pojawiają się w opowieści; jeżeli główny bohater klaszcze i tupie, to dziecko z rodzicem mogą uczynić to samo. Takie
czytanie dłużej koncentruje dziecko na tekście i uczy obcowania ze słowem drukowanym [http://wielki-czlowiek.pl/czytanie-wrazeniowe-sposob-na-uwage-dziecka/]
Małgorzata Swędrowska - moderator spotkań czytelniczych, trener II stopnia PSPiA KLANZA / przyjaciółka książek, popularyzatorka dobrej
literatury dziecięcej, pedagożka, trenerka nauczycieli i bibliotekarzy, a przede wszystkim osoba, która sama na co dzień mierzy się z tym tematem
jako mama dwóch córek i dwóch synów.
Współcześnie dzieci są przebodźcowane (nadmierna stymulacja jest stanem, w którym dziecko doświadcza przeciążenia doświadczeniami i
bodźcami). Spotkanie z książką może być nie tylko czasem rozwijania wyobraźni, bogacenia słownictwa, uczenia się życia poprzez stawianie pytań i
szukanie odpowiedzi, ale i swoistą przeciwwagą dla wielości, wieloznaczności, chaosu. Spotkanie z książką może więc stać się chwilą relaksu,
wytchnienia, spowolnienia życia i zaproszeniem do wzbudzania refleksji, wyciągania wniosków, analizowania sytuacji. Dzięki temu człowiek nabiera
wprawy w definiowaniu siebie i buduje piękną osobowość. Korzyści z czytania wrażeniowego są wielowymiarowe. Po pierwsze buduje się relacja między dzieckiem (dziećmi) a dorosłym. Dziecko staje się współuczestnikiem czytania. Jest nie tylko biernym słuchaczem, ale dzięki swoim aktywnościom – tupaniu, klaskaniu, dopowiadaniu słów, wyrażaniu
emocji – uczestniczy w budowaniu klimatu opowieści. A ponieważ ma zadanie, czuje się potrzebne, ważne i zaczyna współpracować, czyli potrafi
dłużej koncentrować się na czytaniu [M. Swędrowska].